ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1. Definities
1.1. Vrolijke Famkes: de eenmanszaak Vrolijke Famkes, gevestigd te Ruinen en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 04069299.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Vrolijke Famkes een overeenkomst is aangegaan.
1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.
1.4. Diensten: alle diensten die Vrolijke Famkes voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het organiseren van workshops met betrekking tot het maken van keramiekaccessoires.
1.5. Producten: alle producten die Vrolijke Famkes aan de klant levert. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: de verkoop van (standaard) keramiekaccessoires zoals snoeppotten, snoepjes, koekjes, snacks, dieren, broches, wandplanken en maatwerkproducten op verzoek zoals kerstballen, tegeltjes en hondenbeeldjes. Tevens het leveren van Doe-Het-Zelf workshoppakketten met daarbij een online workshop.
1.6. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Vrolijke Famkes en de klant op basis waarvan Vrolijke Famkes de diensten zal gaan uitvoeren.
1.7. Informatie: alle gegevens die de klant aan Vrolijke Famkes aanlevert.
1.8. Schriftelijk: per brief, e-mail en digitale berichtgeving zoals WhatsApp.
1.9. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke- en persoonsgegevens die door de klant en/of Vrolijke Famkes worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.
1.10. Website: www.vrolijkefamkes.nl.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Vrolijke Famkes gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door een akkoord via de e-mail of het plaatsen van een bestelling via de website, en daarmee expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Vrolijke Famkes zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.
2.6. Vrolijke Famkes mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.
2.7. Als Vrolijke Famkes de algemene voorwaarden wijzigt, zal Vrolijke Famkes de klant hiervan per e-mail op de hoogte stellen.
2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.
2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Vrolijke Famkes en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.
Artikel 3. Aanbod
3.1. Als een aanbod van Vrolijke Famkes een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod of op de website/social media aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 7 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 7 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van een mogelijke planning en beschikbaarheid.
3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Vrolijke Famkes het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.
3.3. Vrolijke Famkes geeft in het aanbod aan welke workshop of welk product wordt aangeboden, welk tarief hievoor wordt gehanteerd. Eventuele verzendkosten worden tevens vermeld.
3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Vrolijke Famkes de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
3.5. Het aanbod en/of een speciale actie geldt niet automatisch voor vervolgbestellingen of vervolgopdrachten.
3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.
3.7. Alles wat buiten het aanbod van een workshop aan de klant wordt geleverd, wordt als meerwerk gezien en als zodanig in rekening gebracht.
3.8. Vrolijke Famkes kan niet aan het aanbod worden gehouden als de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.
Artikel 4. Overeenkomst, meerwerk, ontbinden, annuleren en wijzigen
4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant akkoord via de e-mail stuurt of een bestelling plaatst via de webshop. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Vrolijke Famkes en de klant zijn geaccepteerd.
4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Vrolijke Famkes de klant zo spoedig mogelijk binnen de afgesproken termijn starten met de uitvoering van de werkzaamheden. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Vrolijke Famkes de acceptatie van het aanbod. Zolang Vrolijke Famkes de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.
4.3. Vrolijke Famkes mag bepaalde werkzaamheden uit laten voeren door derden of zich laten ondersteunen zonder dat de klant daarvan vooraf op de hoogte gesteld hoeft te worden.
4.4. Als Vrolijke Famkes door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Vrolijke Famkes de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de klant in rekening brengen.
4.5. Wanneer door meerwerk het tijdstip van (af)levering wijzigt, stelt Vrolijke Famkes de klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
4.6. De klant kan een overeenkomst die betrekking heeft op de aankoop van een standaard product binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden. Vrolijke Famkes mag vragen naar de reden van herroeping, maar mag de klant niet verplichten tot het geven van de redenen van ontbinding. Na de melding dat de klant het product terug wenst te sturen, heeft de klant nogmaals 14 dagen de tijd het product daadwerkelijk te retourneren. De klant ontvangt binnen 14 dagen dan de aankoopkosten retour.
4.7. De in artikel 4.6 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de klant het product heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd zal de klant zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking daarvan. De klant mag het product slechts bekijken en gebruiken zoals zij dit in een winkel zou kunnen doen.
4.8. Indien de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, meldt zij dit binnen de bedenktermijn aan Vrolijke Famkes. Producten en/of diensten die in aanmerking komen voor uitsluiting zijn:
- producten die door Vrolijke Famkes tot stand zijn gebracht volgens specificaties van de klant (vormen, speciale kleuren, data etc.);
- producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn zoals portretten en huisdieren;
- workshops (op maat) waarvoor een datum of periode is afgesproken.
4.9. Indien de klant Vrolijke Famkes de opdracht geeft tot het maken van gepersonaliseerde artikelen vervalt de mogelijkheid tot annuleren en herroeping.
4.10. Als de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
4.11. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de klant. De kosten voor retourzending komen voor rekening van de klant. Onvoldoende gefrankeerde of ongefrankeerde zendingen worden niet door Vrolijke Famkes geaccepteerd. In geval van een retourzending waarbij de producten beschadigd zijn, zal de beschadiging aan de klant in rekening worden gebracht en zal dit worden verrekend bij het restitueren van het reeds betaalde bedrag.
4.12. Vrolijke Famkes verstuurt de producten met pakketpost van PostNL. Vrolijke Famkes is niet aansprakelijk voor verlies of een verkeerde bezorging van het product indien de klant een onjuist bezorgadres heeft opgegeven. Indien het pakket nogmaals verstuurd moet worden, komen de extra verzendkosten voor rekening van de klant.
4.13. Indien de klant bij ontvangst van een verzonden pakket een beschadigd pakket ontvangt, dient de klant foto’s te maken van het beschadigde pakket en dit pakket gesloten te laten. De klant neemt vervolgens binnen 2 werkdagen na ontvangst van het pakket met de geleverde producten contact op met Vrolijke Famkes. Zodra de klant het beschadigde pakket opent dan wel te laat contact opneemt met Vrolijke Famkes, kan de klant geen aanspraak meer maken op eventuele garanties
4.14. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. Iedere overeenkomst tussen Vrolijke Famkes en de klant is een inspanningsverplichting waarbij Vrolijke Famkes de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Het creëren van keramiekaccessoires is een uiting van creativiteit, smaak en eigenheid. Zodra de klant akkoord gaat met het aanbod van Vrolijke Famkes, gaat de klant ook akkoord met de aanpak en stijl die Vrolijke Famkes hanteert. Vrolijke Famkes heeft het recht om de inhoud van haar dienstverlening, voor zover hier niets expliciet door de klant over is gemeld, naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren. Vrolijke Famkes kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat van de werkzaamheden niet aan de verwachtingen van de klant voldoet en/of aan het resultaat dat de klant beoogde.
5.2. Vrolijke Famkes zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Vrolijke Famkes levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3. Vrolijke Famkes is bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld referenties, de gegevens van de klant (voor- en achternaam) na toestemming van de klant op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.4. De klant is verplicht om alle informatie die nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden, zoals persoons- en bedrijfsgegevens en informatie over of met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden en relevante informatie waar Vrolijke Famkes om verzoekt, tijdig aan Vrolijke Famkes beschikbaar te stellen. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.5. Als de klant de gegevens uit artikel 5.4 niet of niet-tijdig aan Vrolijke Famkes beschikbaar stelt en de uitvoering van de diensten daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Vrolijke Famkes eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Vrolijke Famkes zijn ontvangen.
5.6. Als door toedoen van Vrolijke Famkes de uitvoering van de diensten of levering van de producten vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Vrolijke Famkes dit zo snel mogelijk schriftelijk, maar altijd binnen 24 uur, aan de klant meedelen.
5.7. Vrolijke Famkes werkt voor de opdracht op haar eigen locatie. Indien de klant kenbaar maakt op een externe locatie af te willen spreken dan kan er in overleg met Vrolijke Famkes een afspraak worden ingepland. Eventuele kosten voor het reserveren/gebruik van deze externe locatie zijn voor rekening van de klant. Indien de opdracht uitgevoerd wordt op locatie van de klant, zal Vrolijke Famkes zo veel mogelijk gebruik maken van de faciliteiten bij de klant.
Artikel 6. Rechten en verplichtingen voor de klant
6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.
6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.4. zo spoedig mogelijk aan Vrolijke Famkes te melden.
6.3. Bij klachten over de door Vrolijke Famkes geleverde diensten en/of producten dient de klant deze klachten kenbaar te maken aan Vrolijke Famkes binnen 7 dagen na levering van de dienst en/of het product doch uiterlijk binnen 60 dagen. Vrolijke Famkes streeft ernaar de klacht binnen 5 werkdagen in behandeling te nemen. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om het geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur via deze pagina. Tevens is het mogelijk de klacht aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit platform is te bereiken via deze link.
Wanneer de klacht nog niet elders in behandeling is genomen, dan staat het de klant vrij om de klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.
6.4. De klant is verplicht Vrolijke Famkes een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Vrolijke Famkes van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.
6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Vrolijke Famkes nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Vrolijke Famkes niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.
6.7. Het is niet mogelijk aangeschafte digitale producten, waaronder een online dienst zoals een online workshop met fysieke producten, te retourneren. Door bestelling en betaling van de online workshop krijgt de klant direct de volledige toegang tot de aankoop. De klant stemt er tijdens het bestelproces uitdrukkelijk mee in dat hij/zij hierdoor afstand doet van het recht gebruik te maken van bedenktijd en het recht de overeenkomst te herroepen.
6.8. Opdrachten met betrekking tot gepersonaliseerde keramiekaccessoires kunnen niet geannuleerd worden.
6.9. Restitutie van de door de klant aangeschafte ticket(s) voor een van de fysieke (groeps)workshops is niet mogelijk (zie artikel 4.8). De klant mag het ticket aan een ander persoon overdragen zolang de persoon aan dezelfde deelnamevoorwaarden voldoet. De klant dient uiterlijk 5 dagen voor aanvang de gegevens van de nieuwe deelnemer aan Vrolijke Famkes door te geven.
6.10. Indien Vrolijke Famkes door onvoldoende aanmeldingen, verhindering van Vrolijke Famkes of ingehuurde derden en/of overmacht (zoals genoemd in artikel 12) genoodzaakt is om de (groeps)workshop te verplaatsen, behoudt de klant het recht op aanwezigheid voor de workshop voor de nader te bepalen datum. Als de klant op de vervangende datum niet aanwezig kan/wil zijn, wordt het betaalde bedrag binnen 14 dagen aan de klant geretourneerd.
6.11. Vrolijke Famkes mag de klant verwijderen uit een van de (groeps)workshops indien de klant door het gedrag het programma verstoort en in de toekomst van verdere deelname uitsluiten. Restitutie van betaalde gelden of opheffing van de betalingsverplichting is niet van toepassing.
6.12. Het is de klant niet toegestaan foto’s en of video’s te maken van andere deelnemers.
Artikel 7. Levering en levertijd
7.1. De door Vrolijke Famkes te hanteren leveringstermijn verschilt per opdracht en wordt in overleg met de klant vastgesteld. De levertijd begint na totstandkoming van de overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde gegevens en/of materialen.
7.2. De klant moet de benodigde gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 5.4 en eventuele aanvullende gegevens om een juiste uitvoering van de werkzaamheden mogelijk te maken, uiterlijk 2 dagen voor aanvang van de werkzaamheden/workshop aan Vrolijke Famkes aanleveren.
7.3. Genoemde termijnen zijn altijd richtlijnen, deze termijn is nooit definitief. Als de termijn wordt overschreden, betekent dit niet automatisch dat Vrolijke Famkes in gebreke is.
7.4. Als de levertermijn met meer dan 30 dagen wordt overschreden, kan de klant de overeenkomst alleen ontbinden als Vrolijke Famkes na een gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn de levering alsnog uitvoert en de verplichtingen niet nakomt.
7.5. De klant is verplicht datgene te doen wat nodig is om een tijdige levering door Vrolijke Famkes mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan het leveren van de gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 7.2.
7.6. Als door toedoen van Vrolijke Famkes de levering vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Vrolijke Famkes dit zo snel mogelijk schriftelijk, maar altijd binnen 24 uur, aan de klant meedelen.
7.7. Aan de leveringsplicht van Vrolijke Famkes zal, zonder tegenbewijs, zijn voldaan zodra de door Vrolijke Famkes geleverde diensten en/of producten een keer aan de klant zijn aangeboden.
Artikel 8. Betaling
8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.
8.2. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
8.3. Bestellingen via de website worden voorafgaand aan de levering van de producten voldaan. Facturen met betrekking tot fysieke (groeps)workshops dienen voor aanvang van de workshop te zijn voldaan.
8.4. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €40,- excl. BTW bedragen.
8.5. In aanvulling op artikel 8.4 heeft Vrolijke Famkes het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.
8.6. De klant kan bezwaren tegen de door Vrolijke Famkes verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Vrolijke Famkes kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Vrolijke Famkes een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
Artikel 9. Intellectueel eigendom
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde kalligrafie en gravures, diensten, producten, documentatie en/of materialen berusten bij Vrolijke Famkes tenzij anders is overeengekomen. Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen, te veelvoudigen, doorverkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Vrolijke Famkes ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Vrolijke Famkes tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3. Vrolijke Famkes is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de klant met Vrolijke Famkes wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld. Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de klant Vrolijke Famkes vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.
9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Vrolijke Famkes recht heeft op een vergoeding ter hoogte van €1.000,- een dergelijke vorm van onrechtmatig gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
9.5. Het is de klant niet toegestaan de ontwerpen en workshop instructies met derden te delen dan wel de onderdelen van de workshops na te maken en zelf te gaan verkopen.
Artikel 10. Duur overeenkomst en beëindiging
10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2. De klant kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen, behalve als dit expliciet is toegestaan.
10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Vrolijke Famkes de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
- surseance van betaling aan de klant is verleend;
- het faillissement van de klant is uitgesproken;
- het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en/of terugkerende betalingsproblemen;
- de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
- de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
- de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
- de klant niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Vrolijke Famkes negeert;
- er voor Vrolijke Famkes aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Vrolijke Famkes zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.
10.5. Vrolijke Famkes zal, indien de overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de nog niet uitgevoerde werkzaamheden aan de klant retourneren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.
10.6. Als Vrolijke Famkes op het moment van de beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen met betrekking tot de reeds uitgevoerde werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Vrolijke Famkes vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1. De klant is en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren of toepassen van kennis, handelingen en/of gegeven adviezen die door Vrolijke Famkes worden gegeven tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden en/of een workshop.
Daarnaast erkent de klant dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet van de klant en het uitvoeren van opdrachten en/of oefeningen tijdens de workshop.
11.2. Indien Vrolijke Famkes toch, ondanks artikel 11.1, toch aansprakelijk wordt gesteld, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal van het overeengekomen tarief voor de betreffende werkzaamheden. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag van de door de klant laatst betaalde factuur.
11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Vrolijke Famkes heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Vrolijke Famkes een redelijk termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Vrolijke Famkes niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geld het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Vrolijke Famkes alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5. Vrolijke Famkes is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Vrolijke Famkes.
11.6. Vrolijke Famkes is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, misgelopen winst, kosten voor juridische bijstand, verlies van klanten, herstelkosten, schade door bedrijfsstagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.4 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of of wanneer Vrolijke Famkes is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.7. De klant vrijwaart Vrolijke Famkes tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Vrolijke Famkes in het kader van de overeenkomst heeft verricht.
11.8. Vrolijke Famkes is te allen tijde gerechtigd een opdracht te weigeren indien deze discriminerende, beledigende of bedreigende inhoud bevat.
Artikel 12. Onderbreking van de werkzaamheden en overmacht
12.1. Vrolijke Famkes is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.
12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in
artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 90 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3. Vrolijke Famkes is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Vrolijke Famkes geen invloed op kan uitoefenen. Vrolijke Famkes kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Vrolijke Famkes een overeenkomst is aangegaan.
12.4. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.
Artikel 13. Aanvullende bepalingen: online leeromgeving workshops
13.1. Er is door de klant geen enkel recht of verplichting te ontlenen aan het de workshop en ieder handelen van de klant is voor zijn/haar eigen rekening en risico. Vrolijke Famkes aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de wijze waarop de klant de aan hem/haar gedoceerde wijze en methode van Vrolijke Famkes in de praktijk tot uitvoering brengt en eventuele schade die de klant daarbij mocht oplopen.
13.2. De kennis die door de klant wordt opgedaan, mag niet worden gekopieerd en mag alleen voor eigen doeleinden gebruikt worden. Tevens is het de klant niet toegestaan, ongeacht (volledige) deelname of niet, om binnen 12 maanden na afronding van de workshop een soortgelijke workshop met hetzelfde ontwerp van Vrolijke Famkes aan te bieden of te doen geven. Als Vrolijke Famkes waarneemt dat de klant de content en/of het ontwerp geheel of gedeeltelijk heeft gekopieerd, is het aan de klant om aan te tonen dat dit niet het geval is, en is artikel 9 van toepassing.
13.3. De klant erkent dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet van de klant zelf en de manier waarop de klant de workshop uitvoert. Vrolijke Famkes geeft geen enkele garanties voor het behalen van een bepaald resultaat door de klant.
13.4. Vrolijke Famkes mag het aanbod en de bijbehorende content binnen een workshop uitbreiden, beperken of aanpassen in verband met kwalitatieve verbeteringen zodra Vrolijke Famkes dit nodig acht.
13.5. De klant is gerechtigd screenshots te maken van de online workshop en via social media te delen mits dit gebeurt met vermelding naar het Instagramaccount van Vrolijke Famkes en in beperkte mate.
13.6. De klant heeft na aankoop van de online workshop één jaar toegang tot de online leeromgeving. Indien Vrolijke Famkes besluit materiaal te verwijderen of te verhuizen, stelt Vrolijke Famkes de klant hier drie maanden voorafgaand aan de verhuizing of verwijdering van op de hoogte, via het meest recente bekende e-mailadres van de klant. De klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig volgen van de content en het eventueel downloaden van bestanden.
13.7. Indien de klant langer toegang wil houden tot de content, kan de klant tegen een meerprijs opnieuw toegang krijgen. De verlenging kan de klant per mail bij Vrolijke Famkes aanvragen.
13.8. Vrolijke Famkes maakt gebruik van software van een derde partij (leverancier) om de content binnen de online leeromgeving digitaal aan de klant beschikbaar te stellen. Vrolijke Famkes kan niet garanderen dat die software altijd en overal te bereiken is en aanvaard geen aansprakelijkheid voor het tijdelijk niet bereikbaar zijn van de content.
13.9. Inloggegevens met betrekking tot de online leeromgeving mogen niet met derden worden gedeeld. Indien Vrolijke Famkes waarneemt dat door toedoen van de klant derden toegang hebben tot de online leeromgeving en/of andere afgeschermde content van Vrolijke Famkes, is Vrolijke Famkes gerechtigd de toegang voor de klant, zonder voorafgaande waarschuwing, te ontzeggen.
Artikel 14. Overige bepalingen en toepasselijk recht
14.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Vrolijke Famkes deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
14.2. Vrolijke Famkes spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
14.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
14.4. Indien Vrolijke Famkes in het voordeel van de klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.
14.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worde overgedragen als Vrolijke Famkes daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
14.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
14.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
14.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Vrolijke Famkes is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaald.
Versie: januari 2025
Artikel 1. Definities
1.1. Vrolijke Famkes: de eenmanszaak Vrolijke Famkes, gevestigd te Ruinen en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 04069299.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Vrolijke Famkes een overeenkomst is aangegaan.
1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.
1.4. Diensten: alle diensten die Vrolijke Famkes voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het organiseren van workshops met betrekking tot het maken van keramiekaccessoires.
1.5. Producten: alle producten die Vrolijke Famkes aan de klant levert. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: de verkoop van (standaard) keramiekaccessoires zoals snoeppotten, snoepjes, koekjes, snacks, dieren, broches, wandplanken en maatwerkproducten op verzoek zoals kerstballen, tegeltjes en hondenbeeldjes. Tevens het leveren van Doe-Het-Zelf workshoppakketten met daarbij een online workshop.
1.6. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Vrolijke Famkes en de klant op basis waarvan Vrolijke Famkes de diensten zal gaan uitvoeren.
1.7. Informatie: alle gegevens die de klant aan Vrolijke Famkes aanlevert.
1.8. Schriftelijk: per brief, e-mail en digitale berichtgeving zoals WhatsApp.
1.9. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke- en persoonsgegevens die door de klant en/of Vrolijke Famkes worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.
1.10. Website: www.vrolijkefamkes.nl.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Vrolijke Famkes gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door een akkoord via de e-mail of het plaatsen van een bestelling via de website, en daarmee expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Vrolijke Famkes zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.
2.6. Vrolijke Famkes mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.
2.7. Als Vrolijke Famkes de algemene voorwaarden wijzigt, zal Vrolijke Famkes de klant hiervan per e-mail op de hoogte stellen.
2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.
2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Vrolijke Famkes en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.
Artikel 3. Aanbod
3.1. Als een aanbod van Vrolijke Famkes een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod of op de website/social media aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 7 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 7 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van een mogelijke planning en beschikbaarheid.
3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Vrolijke Famkes het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.
3.3. Vrolijke Famkes geeft in het aanbod aan welke workshop of welk product wordt aangeboden, welk tarief hievoor wordt gehanteerd. Eventuele verzendkosten worden tevens vermeld.
3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Vrolijke Famkes de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
3.5. Het aanbod en/of een speciale actie geldt niet automatisch voor vervolgbestellingen of vervolgopdrachten.
3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.
3.7. Alles wat buiten het aanbod van een workshop aan de klant wordt geleverd, wordt als meerwerk gezien en als zodanig in rekening gebracht.
3.8. Vrolijke Famkes kan niet aan het aanbod worden gehouden als de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.
Artikel 4. Overeenkomst, meerwerk, ontbinden, annuleren en wijzigen
4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant akkoord via de e-mail stuurt of een bestelling plaatst via de webshop. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Vrolijke Famkes en de klant zijn geaccepteerd.
4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Vrolijke Famkes de klant zo spoedig mogelijk binnen de afgesproken termijn starten met de uitvoering van de werkzaamheden. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Vrolijke Famkes de acceptatie van het aanbod. Zolang Vrolijke Famkes de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.
4.3. Vrolijke Famkes mag bepaalde werkzaamheden uit laten voeren door derden of zich laten ondersteunen zonder dat de klant daarvan vooraf op de hoogte gesteld hoeft te worden.
4.4. Als Vrolijke Famkes door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Vrolijke Famkes de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de klant in rekening brengen.
4.5. Wanneer door meerwerk het tijdstip van (af)levering wijzigt, stelt Vrolijke Famkes de klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
4.6. De klant kan een overeenkomst die betrekking heeft op de aankoop van een standaard product binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden. Vrolijke Famkes mag vragen naar de reden van herroeping, maar mag de klant niet verplichten tot het geven van de redenen van ontbinding. Na de melding dat de klant het product terug wenst te sturen, heeft de klant nogmaals 14 dagen de tijd het product daadwerkelijk te retourneren. De klant ontvangt binnen 14 dagen dan de aankoopkosten retour.
4.7. De in artikel 4.6 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de klant het product heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd zal de klant zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking daarvan. De klant mag het product slechts bekijken en gebruiken zoals zij dit in een winkel zou kunnen doen.
4.8. Indien de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, meldt zij dit binnen de bedenktermijn aan Vrolijke Famkes. Producten en/of diensten die in aanmerking komen voor uitsluiting zijn:
producten die door Vrolijke Famkes tot stand zijn gebracht volgens specificaties van de klant (vormen, speciale kleuren, data etc.);
producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn zoals portretten en huisdieren;
workshops (op maat) waarvoor een datum of periode is afgesproken.
4.9. Indien de klant Vrolijke Famkes de opdracht geeft tot het maken van gepersonaliseerde artikelen vervalt de mogelijkheid tot annuleren en herroeping.
4.10. Als de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
4.11. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de klant. De kosten voor retourzending komen voor rekening van de klant. Onvoldoende gefrankeerde of ongefrankeerde zendingen worden niet door Vrolijke Famkes geaccepteerd. In geval van een retourzending waarbij de producten beschadigd zijn, zal de beschadiging aan de klant in rekening worden gebracht en zal dit worden verrekend bij het restitueren van het reeds betaalde bedrag.
4.12. Vrolijke Famkes verstuurt de producten met pakketpost van PostNL. Vrolijke Famkes is niet aansprakelijk voor verlies of een verkeerde bezorging van het product indien de klant een onjuist bezorgadres heeft opgegeven. Indien het pakket nogmaals verstuurd moet worden, komen de extra verzendkosten voor rekening van de klant.
4.13. Indien de klant bij ontvangst van een verzonden pakket een beschadigd pakket ontvangt, dient de klant foto’s te maken van het beschadigde pakket en dit pakket gesloten te laten. De klant neemt vervolgens binnen 2 werkdagen na ontvangst van het pakket met de geleverde producten contact op met Vrolijke Famkes. Zodra de klant het beschadigde pakket opent dan wel te laat contact opneemt met Vrolijke Famkes, kan de klant geen aanspraak meer maken op eventuele garanties
4.14. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. Iedere overeenkomst tussen Vrolijke Famkes en de klant is een inspanningsverplichting waarbij Vrolijke Famkes de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Het creëren van keramiekaccessoires is een uiting van creativiteit, smaak en eigenheid. Zodra de klant akkoord gaat met het aanbod van Vrolijke Famkes, gaat de klant ook akkoord met de aanpak en stijl die Vrolijke Famkes hanteert. Vrolijke Famkes heeft het recht om de inhoud van haar dienstverlening, voor zover hier niets expliciet door de klant over is gemeld, naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren. Vrolijke Famkes kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat van de werkzaamheden niet aan de verwachtingen van de klant voldoet en/of aan het resultaat dat de klant beoogde.
5.2. Vrolijke Famkes zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Vrolijke Famkes levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3. Vrolijke Famkes is bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld referenties, de gegevens van de klant (voor- en achternaam) na toestemming van de klant op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.4. De klant is verplicht om alle informatie die nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden, zoals persoons- en bedrijfsgegevens en informatie over of met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden en relevante informatie waar Vrolijke Famkes om verzoekt, tijdig aan Vrolijke Famkes beschikbaar te stellen. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.5. Als de klant de gegevens uit artikel 5.4 niet of niet-tijdig aan Vrolijke Famkes beschikbaar stelt en de uitvoering van de diensten daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Vrolijke Famkes eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Vrolijke Famkes zijn ontvangen.
5.6. Als door toedoen van Vrolijke Famkes de uitvoering van de diensten of levering van de producten vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Vrolijke Famkes dit zo snel mogelijk schriftelijk, maar altijd binnen 24 uur, aan de klant meedelen.
5.7. Vrolijke Famkes werkt voor de opdracht op haar eigen locatie. Indien de klant kenbaar maakt op een externe locatie af te willen spreken dan kan er in overleg met Vrolijke Famkes een afspraak worden ingepland. Eventuele kosten voor het reserveren/gebruik van deze externe locatie zijn voor rekening van de klant. Indien de opdracht uitgevoerd wordt op locatie van de klant, zal Vrolijke Famkes zo veel mogelijk gebruik maken van de faciliteiten bij de klant.
Artikel 6. Rechten en verplichtingen voor de klant
6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.
6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.4. zo spoedig mogelijk aan Vrolijke Famkes te melden.
6.3. Bij klachten over de door Vrolijke Famkes geleverde diensten en/of producten dient de klant deze klachten kenbaar te maken aan Vrolijke Famkes binnen 7 dagen na levering van de dienst en/of het product doch uiterlijk binnen 60 dagen. Vrolijke Famkes streeft ernaar de klacht binnen 5 werkdagen in behandeling te nemen. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om het geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur via deze pagina. Tevens is het mogelijk de klacht aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit platform is te bereiken via deze link.
Wanneer de klacht nog niet elders in behandeling is genomen, dan staat het de klant vrij om de klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.
6.4. De klant is verplicht Vrolijke Famkes een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Vrolijke Famkes van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.
6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Vrolijke Famkes nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Vrolijke Famkes niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.
6.7. Het is niet mogelijk aangeschafte digitale producten, waaronder een online dienst zoals een online workshop met fysieke producten, te retourneren. Door bestelling en betaling van de online workshop krijgt de klant direct de volledige toegang tot de aankoop. De klant stemt er tijdens het bestelproces uitdrukkelijk mee in dat hij/zij hierdoor afstand doet van het recht gebruik te maken van bedenktijd en het recht de overeenkomst te herroepen.
6.8. Opdrachten met betrekking tot gepersonaliseerde keramiekaccessoires kunnen niet geannuleerd worden.
6.9. Restitutie van de door de klant aangeschafte ticket(s) voor een van de fysieke (groeps)workshops is niet mogelijk (zie artikel 4.8). De klant mag het ticket aan een ander persoon overdragen zolang de persoon aan dezelfde deelnamevoorwaarden voldoet. De klant dient uiterlijk 5 dagen voor aanvang de gegevens van de nieuwe deelnemer aan Vrolijke Famkes door te geven.
6.10. Indien Vrolijke Famkes door onvoldoende aanmeldingen, verhindering van Vrolijke Famkes of ingehuurde derden en/of overmacht (zoals genoemd in artikel 12) genoodzaakt is om de (groeps)workshop te verplaatsen, behoudt de klant het recht op aanwezigheid voor de workshop voor de nader te bepalen datum. Als de klant op de vervangende datum niet aanwezig kan/wil zijn, wordt het betaalde bedrag binnen 14 dagen aan de klant geretourneerd.
6.11. Vrolijke Famkes mag de klant verwijderen uit een van de (groeps)workshops indien de klant door het gedrag het programma verstoort en in de toekomst van verdere deelname uitsluiten. Restitutie van betaalde gelden of opheffing van de betalingsverplichting is niet van toepassing.
6.12. Het is de klant niet toegestaan foto’s en of video’s te maken van andere deelnemers.
Artikel 7. Levering en levertijd
7.1. De door Vrolijke Famkes te hanteren leveringstermijn verschilt per opdracht en wordt in overleg met de klant vastgesteld. De levertijd begint na totstandkoming van de overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde gegevens en/of materialen.
7.2. De klant moet de benodigde gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 5.4 en eventuele aanvullende gegevens om een juiste uitvoering van de werkzaamheden mogelijk te maken, uiterlijk 2 dagen voor aanvang van de werkzaamheden/workshop aan Vrolijke Famkes aanleveren.
7.3. Genoemde termijnen zijn altijd richtlijnen, deze termijn is nooit definitief. Als de termijn wordt overschreden, betekent dit niet automatisch dat Vrolijke Famkes in gebreke is.
7.4. Als de levertermijn met meer dan 30 dagen wordt overschreden, kan de klant de overeenkomst alleen ontbinden als Vrolijke Famkes na een gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn de levering alsnog uitvoert en de verplichtingen niet nakomt.
7.5. De klant is verplicht datgene te doen wat nodig is om een tijdige levering door Vrolijke Famkes mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan het leveren van de gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 7.2.
7.6. Als door toedoen van Vrolijke Famkes de levering vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Vrolijke Famkes dit zo snel mogelijk schriftelijk, maar altijd binnen 24 uur, aan de klant meedelen.
7.7. Aan de leveringsplicht van Vrolijke Famkes zal, zonder tegenbewijs, zijn voldaan zodra de door Vrolijke Famkes geleverde diensten en/of producten een keer aan de klant zijn aangeboden.
Artikel 8. Betaling
8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.
8.2. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
8.3. Bestellingen via de website worden voorafgaand aan de levering van de producten voldaan. Facturen met betrekking tot fysieke (groeps)workshops dienen voor aanvang van de workshop te zijn voldaan.
8.4. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €40,- excl. BTW bedragen.
8.5. In aanvulling op artikel 8.4 heeft Vrolijke Famkes het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.
8.6. De klant kan bezwaren tegen de door Vrolijke Famkes verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Vrolijke Famkes kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Vrolijke Famkes een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
Artikel 9. Intellectueel eigendom
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde kalligrafie en gravures, diensten, producten, documentatie en/of materialen berusten bij Vrolijke Famkes tenzij anders is overeengekomen. Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen, te veelvoudigen, doorverkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Vrolijke Famkes ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Vrolijke Famkes tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3. Vrolijke Famkes is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de klant met Vrolijke Famkes wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld. Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de klant Vrolijke Famkes vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.
9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Vrolijke Famkes recht heeft op een vergoeding ter hoogte van €1.000,- een dergelijke vorm van onrechtmatig gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
9.5. Het is de klant niet toegestaan de ontwerpen en workshop instructies met derden te delen dan wel de onderdelen van de workshops na te maken en zelf te gaan verkopen.
Artikel 10. Duur overeenkomst en beëindiging
10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2. De klant kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen, behalve als dit expliciet is toegestaan.
10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Vrolijke Famkes de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
surseance van betaling aan de klant is verleend;
het faillissement van de klant is uitgesproken;
het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en/of terugkerende betalingsproblemen;
de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
de klant niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Vrolijke Famkes negeert;
er voor Vrolijke Famkes aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Vrolijke Famkes zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.
10.5. Vrolijke Famkes zal, indien de overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de nog niet uitgevoerde werkzaamheden aan de klant retourneren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.
10.6. Als Vrolijke Famkes op het moment van de beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen met betrekking tot de reeds uitgevoerde werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Vrolijke Famkes vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1. De klant is en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren of toepassen van kennis, handelingen en/of gegeven adviezen die door Vrolijke Famkes worden gegeven tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden en/of een workshop.
Daarnaast erkent de klant dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet van de klant en het uitvoeren van opdrachten en/of oefeningen tijdens de workshop.
11.2. Indien Vrolijke Famkes toch, ondanks artikel 11.1, toch aansprakelijk wordt gesteld, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal van het overeengekomen tarief voor de betreffende werkzaamheden. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag van de door de klant laatst betaalde factuur.
11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Vrolijke Famkes heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Vrolijke Famkes een redelijk termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Vrolijke Famkes niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geld het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Vrolijke Famkes alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5. Vrolijke Famkes is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Vrolijke Famkes.
11.6. Vrolijke Famkes is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, misgelopen winst, kosten voor juridische bijstand, verlies van klanten, herstelkosten, schade door bedrijfsstagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.4 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of of wanneer Vrolijke Famkes is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.7. De klant vrijwaart Vrolijke Famkes tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Vrolijke Famkes in het kader van de overeenkomst heeft verricht.
11.8. Vrolijke Famkes is te allen tijde gerechtigd een opdracht te weigeren indien deze discriminerende, beledigende of bedreigende inhoud bevat.
Artikel 12. Onderbreking van de werkzaamheden en overmacht
12.1. Vrolijke Famkes is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.
12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in
artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 90 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3. Vrolijke Famkes is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Vrolijke Famkes geen invloed op kan uitoefenen. Vrolijke Famkes kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Vrolijke Famkes een overeenkomst is aangegaan.
12.4. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.
Artikel 13. Aanvullende bepalingen: online leeromgeving workshops
13.1. Er is door de klant geen enkel recht of verplichting te ontlenen aan het de workshop en ieder handelen van de klant is voor zijn/haar eigen rekening en risico. Vrolijke Famkes aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de wijze waarop de klant de aan hem/haar gedoceerde wijze en methode van Vrolijke Famkes in de praktijk tot uitvoering brengt en eventuele schade die de klant daarbij mocht oplopen.
13.2. De kennis die door de klant wordt opgedaan, mag niet worden gekopieerd en mag alleen voor eigen doeleinden gebruikt worden. Tevens is het de klant niet toegestaan, ongeacht (volledige) deelname of niet, om binnen 12 maanden na afronding van de workshop een soortgelijke workshop met hetzelfde ontwerp van Vrolijke Famkes aan te bieden of te doen geven. Als Vrolijke Famkes waarneemt dat de klant de content en/of het ontwerp geheel of gedeeltelijk heeft gekopieerd, is het aan de klant om aan te tonen dat dit niet het geval is, en is artikel 9 van toepassing.
13.3. De klant erkent dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet van de klant zelf en de manier waarop de klant de workshop uitvoert. Vrolijke Famkes geeft geen enkele garanties voor het behalen van een bepaald resultaat door de klant.
13.4. Vrolijke Famkes mag het aanbod en de bijbehorende content binnen een workshop uitbreiden, beperken of aanpassen in verband met kwalitatieve verbeteringen zodra Vrolijke Famkes dit nodig acht.
13.5. De klant is gerechtigd screenshots te maken van de online workshop en via social media te delen mits dit gebeurt met vermelding naar het Instagramaccount van Vrolijke Famkes en in beperkte mate.
13.6. De klant heeft na aankoop van de online workshop één jaar toegang tot de online leeromgeving. Indien Vrolijke Famkes besluit materiaal te verwijderen of te verhuizen, stelt Vrolijke Famkes de klant hier drie maanden voorafgaand aan de verhuizing of verwijdering van op de hoogte, via het meest recente bekende e-mailadres van de klant. De klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig volgen van de content en het eventueel downloaden van bestanden.
13.7. Indien de klant langer toegang wil houden tot de content, kan de klant tegen een meerprijs opnieuw toegang krijgen. De verlenging kan de klant per mail bij Vrolijke Famkes aanvragen.
13.8. Vrolijke Famkes maakt gebruik van software van een derde partij (leverancier) om de content binnen de online leeromgeving digitaal aan de klant beschikbaar te stellen. Vrolijke Famkes kan niet garanderen dat die software altijd en overal te bereiken is en aanvaard geen aansprakelijkheid voor het tijdelijk niet bereikbaar zijn van de content.
13.9. Inloggegevens met betrekking tot de online leeromgeving mogen niet met derden worden gedeeld. Indien Vrolijke Famkes waarneemt dat door toedoen van de klant derden toegang hebben tot de online leeromgeving en/of andere afgeschermde content van Vrolijke Famkes, is Vrolijke Famkes gerechtigd de toegang voor de klant, zonder voorafgaande waarschuwing, te ontzeggen.
Artikel 14. Overige bepalingen en toepasselijk recht
14.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Vrolijke Famkes deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
14.2. Vrolijke Famkes spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
14.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
14.4. Indien Vrolijke Famkes in het voordeel van de klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.
14.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worde overgedragen als Vrolijke Famkes daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
14.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
14.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
14.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Vrolijke Famkes is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaald.
Versie: januari 2025
(Download de Algemene voorwaarden als PDF bestand.)